maandag 9 november 2009

YouTube

Wat ik in mijn vorige bericht zei over screencasts en videocasts, geldt uiteraard ook voor YouTube. Gezien de grote populariteit van YouTube, is het misschien niet slecht om instructiefilmpjes die origineel als screencast of videocast aangeboden werden ook op dat webforum te plaatsen (wat heel wat bibliotheken ook echt blijken te doen). Dat is wel een beetje dubbelop, maar zo beschik je nog maar eens over een etalage om de bieb mee in het zonnetje te zetten. Uiteraard moeten deze filmpjes dan wel een beetje spitsvondig of grappig zijn, anders druisen ze in tegen de filosofie van YouTube en werken ze averechts (antireclame).



Helemaal mooi wordt het als je reclamefilmpjes kan maken zoals die op de stek van Middelkerke. Deze bijvoorbeeld is heel onverwacht, grappig en professioneel en brengt de geïntendeerde boodschap bijzonder effectief over:



(Ik moet Edwin toch eens vragen hoe hij dat voor elkaar heeft gekregen. Het zou me niet verbazen als zijn zoon, die een echte computerwizz is, daar voor iets tussen zit. Of heeft hij daarvoor een reclamebureau onder de arm genomen?)

Dergelijke kwaliteit is waarschijnlijk te hoog gegerepen voor de meeste OB's, vanwege te weinig budget of omdat ze de technische know how niet zelf in huis hebben. (Ook in Halle lijkt iets dergelijks niet evident.) Maar misschien zijn er alternatieven. Wanneer de bieb eens iets spectaculairs doet, moet uiteraard de regionale TV uitgenodigd worden. Misschien kunnen die wel overhaald worden om hun opnames ter beschikking van de bibliotheek te stellen, of om ze te laten embedden in de biebblog, of toch minstens om er daarin naar te koppelen.

De boodschap lijkt me: maak je filmpjes, doe het dan zo goed mogelijk (liefst ook een beetje grappig en onverwacht) en met een degelijke beeldkwaliteit, zoniet maak je een stuntelige en onprofessionele indruk. Doe je het wel goed, dan kan dat voor veel animo zorgen

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen