zondag 8 november 2009

Online kantoortoepassingen

Met het actieve gebruik van wiki's hebben we in onze bieb nog geen ervaring, wel met Google docs. We zijn al enkele maanden bezig met het maken van een eigen bibliotheekwebsite. (Feitelijk is het een uitgebreide blog met ook een gedeelte statische informatie zoals openingsuren, adressen...) Voor bepaalde onderdelen daarvan (zoals de FAQ) werken we vooraf met een Google document zodat deze onderdelen door enkele medewerkers gezamenlijk op punt kunnen gesteld worden voordat ze in de blog verschijnen. Op deze manier kan iedereen eraan werken wanneer het hem uitkomt en krijgen we toch een mooi resultaat.



Ik vermoed, dat het gebruik van online kantoortoepassingen voor de interne bibliotheekwerking de komende jaren alleen maar exponentieel kan groeien, naarmate meer collega's hierover zullen horen en er gebruik van zullen maken. Een reden te meer waarom elke bibliotheekmedewerker zo snel mogelijk de cursus "23 Dingen" zou moeten volgen.

Ook naar de bibliotheekgebruiker toe zullen online documenten steeds belangrijker worden. Nu al plaatsen we de maandelijkse aanwistenlijsten van cd's, dvd's en boeken online op onze webopac. Naarmate we meer nuttige toepassingen ontdekken, zal het gebruik ervan enkel maar toenemen.

Ik ben bijzonder enthousiast over de mogelijkheden ervan. Dit is een zeer handige toepassing die het de bibliotheek heel eenvoudig maakt om klantvriendelijker te worden d.m.v. een betere informatieverstrekking.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten