zondag 8 november 2009

Delicious

Mmmm, ik weet het nog niet zo, met Delicious.

Persoonlijk voel ik er niet veel voor om mijn favorieten zomaar met iedereen te delen. Web 2.0 heeft toch een exhibitionistisch kantje dat mij volslagen vreemd is. Bovendien kan ik al overal aan mijn bladwijzers via mijn Google account en taakbalk.

Tot hiertoe heb ik altijd heel voorbeeldig mijn favorieten in mappen ondergebracht, zodat het geen onoverzichtelijke massa is, maar een netjes gestructureerd geheel. Een voordeel van Delicious is wel dat je aan elke bookmark meer dan één tag kan toekennen, zodat er meer manieren zijn om een gezochte website snel terug te vinden, want inmiddels heb ik vele honderden favorieten verdeeld over tientallen mappen. Of ik die allemaal in Delicious ga importeren, daar wil ik nog wel eens een nachtje over slapen.

Op professioneel vlak zie ik zeker voordelen van het delen van werkgerelateerde bookmarks, via Delicious of op een andere manier.


Of de volgers van de bibliotheekblog wat hebben aan een tagcloud met onze Delicious favorieten, daaraan heb ik de grootste twijfels. We hebben ook al iets dergelijks (maar dan met mapjes) op de dekstop van onze InternetPC's. Geen kat die daarin ooit gaat snuisteren. Bovendien is er al de webwijzer van http://www.bibliotheek.be/. Misschien dat een tagcloud die naar specifieke Halse sites verwijst, wel nuttig zou kunnen zijn. Hoe dan ook, zoiets mag niet statisch blijven. Iemand moet deze content actueel houden, want webstekken komen en gaan. Opsnorren en up to date houden van bibliotheekfavorieten vreet wellicht meer tijd dan de geringe belangstelling daarvoor kan verantwoorden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten